Cyklostezka Baťův kanál
Vlastní kanál začíná v obci Spytihněv, z Kroměříže přes Otrokovice a Napajedla se vlastně splavuje řeka Morava. Proto jsem se napojila na cyklotrasu v Otrokovicích, kde staví i spěšné vlaky. Ten sobotní s půl hodinovým zpožděním moc nespěchal…J. Alespoň místo 3 minut byl čas na přestup v pohodě…
Na nádraží v Otrokovicích ani náznak nějaké informační tabule o cyklostezce, takže moje první otázka pro místní štamgasty restaurace U mašinky ( F 1,2) se týkala přístupu na cyklostezku bez bloudění. Přiznali, že místní na ní trefí, ale raději poradili kolem letiště (F3) a u Halenkovické lávky se přiblížit k Moravě a na cyklostezku. Dřív než na cyklostezku jsem trefila na rybáře, který poradil boční polní cestu k Moravě. Jejich „zaručené“ místečka u řeky určitě dobře znají, ale stezka, kterou poradili, končila v kopřivách a pod svodidly hlavní silnice. Takže zpět, na lávku a pak už bylo vše OK. Kopřivy jsou prý dobré na revma… (F 4-7).
Cyklo přes Napajedla kolem Moravy je asfaltová a pohodová, v pěkném prostředí, s lavičkami a dokonce zčásti s osvětlením. (F8-9) Odbočky a křižovatky jsou dobře značené. (F 10) . Ke kanálu se dá přiblížit dvěmi trasami – já na treku volila přes Topolnou, kde mě místo velké vody překvapilo sněhové pole rozkvetlých máků…. (F 11-12). Na areál štěrkovny mě předem upozornili a na jez průjezdný i pro osobní auta také…(F 13-14) V Rybářské baště na Rejdě (F 15) jsem zmírnila pálivost jarních kopřiv a odměnou bylo nejenom občerstvení - v bufetu lze sehnat i mapy Baťova kanálu, docela dobře zpracované. A taky lze sehnat první informace o plavbě na kanálu a prohlédnout si první zdymadlo (F 16).
Úvodní úsek cyklostezky kolem Baťova kanálu vede do Babic zčásti po ještě neupravené polní cestě, ale evidentně to cyklistům nevadilo – na stezce bylo plno. (F 17-18). Z Babic pak pokračuje nedávno zprovozněný asfaltový úsek v délce cca
Přes Huštěnovice do Starého Města u Uherského Hradiště (F 25) je to pouze kousek, který utekl rychleji než voda v kanálu. Cyklostezka se pak vzdaluje od Baťova kanálu a po křížení s Olšavou přes zajímavě řešenou lávku se k ní na kousek vrací. (F 26-27). Zde mi nejen poradil, ale mě i doprovdil místní biker – takže to bylo bez bloudění ,bez kopřiv a bez škrábanců… (za co mu děkuji…)
Od Kostelan vede cyklo dál trasou naučného chodníku, pěkně řešená, s odpočívadly vybavenými posezením ve stínu (v tu horkou sobotu to bylo moc příjemné) a informačními tabulemi – snad vydrží řádění sprejerů. (F 28 - 30). Cyklostezka od Chylic přechází v „ostrožský“ úsek – asfaltový, s osvětlením a s odpočívadly, vkusně řešenými a nenásilně osazenými do okolí stezky. Jako i jinde - snad chybí pouze pramen nebo kohoutek s pitnou vodou. Tento úsek byl snad nejlépe nejen řešený, ale i značený. Moc se mi líbil. (F 31 – 37).
Před Uherským Ostrohem se stezka znovu přiblíží k líně tekoucí Moravě, aby ji na zbývající kousek do Veselí nad Moravou znovu opustila. Odměnou byl pěkný pohled na úrodnou slováckou krajinu, ve které samozřejmě nechybí vinohrady. (F 38 – 40 + PAN).
Do centra Veselí jsem nezajížděla a zbývající kousek Baťova kanálu přes Strážnici a Rohatec do Hodonína zbude na příště – doma se kupí kupky věcí připravované dovolené a při návratu domů oklikou jsem stejně naměřila pěkný počet km. Ve víkendových teplotách vysoce přes
Náhledy fotografií ze složky Baťův kanál